.
.

12 septembrie 2009

Cruci de piatră - arh. Liliana Chiaburu

.


.Cruce ridicată pe locul unde s-a pus piatra de temelie
a unei viitoare biserici  cu hramul Sfantul Ioan Gură de Aur
 pe Şoseaua Odăi (linia de centură de la Otopeni),
la 13 noiembrie 2006


Cruce ridicată în faţa Bisericii Sfinţii Voievozi din Bucureşti


La proiectarea acestor cruci am folosit decoraţiile în piatră ale Bisericii Mănăstirii Văcăreşti demolată în 1986.
Cel care le-a cioplit este sculptorul Constantin Marinete.



(pentru detalii daţi clic pe fiecare imagine)

13 comentarii:

  1. Mi-as dori si eu o astfel de cruce. Stiti cumva cine le face si cam cat ar costa una? In primele imagini pare ca acea cruce este intr-un atelier de cioplit piatra...

    RăspundețiȘtergere
  2. Ambele cruci sunt proiectate de mine si realizate de dl. Marinete, sculptor adevarat. Legat de pret, preturile sunt foarte variabile la dl. Marinete, nu mi-am dat seama inca in functie de ce, desi il cunosc de foarte multi ani. Cea mai mica este pusa pe locul de temeile al unei viitoare biserici, intr-un viitor cartier care se va construi pe linia de centura de la Otopeni. De acolo este fotografia. A costat, cred, nu mai stiu sigur, vreo 80 de milioane. Cealalta este in curte la Biserica Sfintii Voievozi din Bucuresti si parca a fost 5.000 de euro. O sa incerc sa imi aduc aminte mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dupa ce termin de construit casa, poate o comand si eu una - in functie si de buget. Sunt scumpe, dar merita.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pe crucile pe care le cunosc eu, sunt inscrise literele INRI: Isus Nazarineanul Regele Iudeilor. Cred ca acestea au fos înscrise pe cruce pe care a fost răstignit sus pe Golgota Ierusalimului. Pe crucile pe care le-aţi prezentat, sunt alte litere şi nu în latină. Ce semnificatie au ?
    Cu stima,
    Baboo.
    Am incercat să-mi las adresa şi nu sunt lăsat pentru ca imi spune ca sunt semne nepermise.
    O las mai jos: www.mesterucasei.com
    hausmeister@mesterucasei.com

    RăspundețiȘtergere
  5. Pe multe cruci se intalneste, intr-adevar, INRI . Aceasta inscriptionare este preluata de pe crucile catolice care sunt insemnate astfel.

    Inscriptia INRI inseamna “Iisus nazarineanul regele iudeilor” si a fost pusa deasupra capului Mantuitorul de cei care L-au rastignit in bataie de joc.

    Crucile ortodoxe sunt inscriptionate cu IC XC NI KA care este prescurtarea in limba greaca pentru “Iisus Hristos biruieste” (sau IC HC NI KA cand sunt folosite literele chirilice). Adica crucea este simbolul nu numai al rastignirii, ci mai cu seama al Invierii - Mantuitorul a biruit moartea prin Inviere.

    De aceea crucile ortodoxe sunt si impodobite cu elemente vegetale ce simbolizeaza Viata.

    RăspundețiȘtergere
  6. Redau mai jos comentariul meu care se gaseste la postarea "Troite vechi de lemn (1)" dar care este potrivita si pentru toate crucile ortodoxe:

    Troiţa este crucea înflorită, crucea care rodeşte, crucea bucuriei. Este crucea Învierii, cu precădere.
    Crucea înflorită are ca temei Viaţa ce izvorăşte din lemnul Crucii lui Hristos, aşa cum arată cântările bisericeşti:

    "Bucură-te, Cruce purtătoare de viaţă,
    raiul cel frumos al Bisericii,
    pomul nestricăciunii,
    care ne-ai înflorit desfătarea slavei celei veşnice."
    (Stihire la Vecernia Duminicii Crucii)

    "Bisericii, celei mai înainte neroditoare,
    acum a înflorit lemnul Crucii,
    spre putere şi spre întărire."
    (Cântarea a III-a din Canonul Înălţării Sfintei Cruci)

    RăspundețiȘtergere
  7. Stimata doamna arhitect Chiaburu as dori sa dau un link din blogul meu spre blogul dumneavoastra .Consider ca ceea ce prezentati poate contribui la spiritualizare celor care au timp sa citeasca .Daca acceptai va rog sa-mi comunicati pe e-mail carmen.mihaita@veles.ro Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  8. Zilele trecute cu Voia Bunului Dumnezeu am intrat pentru prima data intr-o biseria din apropierea Foisorului de Foc, care are hramul Sfintii Ioachim si Ana.Bunavointa si pregatirea exemplara a parintelui paroh m-au adus in usa altarului pentru a vedea o cruce de piatra unica.Nu are rost sa mai vorbesc eu despre ea.
    Mergeti intr-o Duminica la Sfanta Liturghie si o veti vedea in timpul tainicei slujbe!Sau poate o cunoasteti deja?

    RăspundețiȘtergere
  9. Da, multumesc frumos, o stiu. Este foarte frumoasa.

    RăspundețiȘtergere
  10. Dar nu se poate posta o fotografie a crucii sau nu este voie?

    RăspundețiȘtergere
  11. Imi pare rau, eu nu am nici o fotografie a acelei cruci.

    RăspundețiȘtergere
  12. Draga Liliana,
    Crucile sunt superbe!!!
    Atentie insa la un detaliu: linuta de deasupra lui "IC" si a lui "XC" este corecta aratand ca nu este vorba de cuvinte intregi, ci de prescurtari ale cuvintelor "Iisus" si respectiv "Hristos".
    Liniuta nu se justifica insa deasupra lui "NI" si a lui "KA". Aici nu este o prescurtare ci cuvantul intreg NIKA despartit in silabe.
    Stiu ca, estetic, arata mai bine toate cu liniute, dar este incorect.
    Cu stima,
    Andrei Vladareanu (pe vremuri ASCOR Ploiesti)

    RăspundețiȘtergere
  13. Multumesc frumos, Andrei! Salutari!

    RăspundețiȘtergere